Investeerders overtuigen is essentieel om verder te komen met je bedrijf. Het is dan wel van belang dat je een prognose kan geven van de omzet waar je voor denkt te kunnen gaan. Het is dan wel belangrijk dat je weet hoe je een strakke omzetprognose kan maken.
Zo maak je een prognose
Het is belangrijk om de omzetprognose op de juiste manier te pakken. Je kan de top-down of bottom-up methode gebruiken. Zo kan je je sales targets inschatten. Je doet dat in vier simpele stappen.
1 De periode bepalen
Je maakt een omzetprognose normaal gesproken voor 5 jaar. Het eerste jaar per maand en jaren twee tot en met vijf per jaar. Dit zet je in een tabel. Afhankelijk van jouw sector kan ook een langere termijn worden gekozen. Denk bijvoorbeeld aan acht tot tien jaar.
2 De eenheden van de sales
De eenheden van je sales hangen natuurlijk af van je product. Een frisdrank kan in liters, maar bijvoorbeeld ook in flessen worden berekend. De eenheid die het gemakkelijkst in verkoop- en kostprijs is te vatten is de beste optie om te kiezen. Dit maakt het rekenen een stuk gemakkelijker voor zowel jou als jouw investeerders.
3 Kom met een idee van volume
Je hebt een tabel gemaakt voor je omzetprognose. Daar kan je de eenheden van de sales bij zetten. Heb je meerdere producten in de lijn, dan geef je elk product een nieuwe rij in de tabel. Je kan nu het aantal verkochte stuks per periode. Zo kan je je historische sales gebruiken voor een prognose.
4 Vergeet de prijzen niet
Voeg ook je prijzen toe aan de tabel. Zo kan je de eenheden met de verkoopprijs vermenigvuldigen. Met als uitkomst de omzetwaarde van je producten. Tot slot kan je de omzetstromen nog optellen voor een volledige prognose over de door jou gekozen periode.