Het lijkt soms alsof elke startup tegenwoordig raak is. Dit is echter natuurlijk allesbehalve waar . Sterker nog, er falen nog altijd meer startups dan dat er slagen. Hoe kan je nu bepalen of jouw idee levensvatbaarheid heeft?
Blijf weg uit drukke markten
Misschien wel de belangrijkste manier om succes te hebben, is door weg te blijven bij competitie. Wanneer je op een markt gaat opereren waar al talloze bedrijven succesvol actief zijn, dan wordt het wel heel lastig om je daarin te mengen. Jouw product of dienst moet dan wel zo ontzettend veel beter zijn dan van dat van de concurrenten.
Snel producten op de markt hebben
Vooral in de tech-wereld is het belangrijk om met je startup snel een product op de markt te hebben. Door de omvang van de grote spelers op deze markt, is het lastig met ze concurreren. Zij hebben de kennis en het vermogen om jouw idee snel te kopiƫren. Het is dus belangrijk dat je al snel een goede basis hebt gelegd waarmee je voet aan de grond krijgt. Kost het je veel tijd, dan zal je niet slagen.
Het is geen goed idee
Het is natuurlijk wel belangrijk dat je het zelf ook echt een goed idee vindt. Misschien heb je alles mooi uitgewerkt en ziet het er op papier goed uit. Heb je er echter zelf geen goed gevoel bij? Dan heeft het natuurlijk totaal geen zin om ermee aan de slag te gaan.
Pas op voor de hype
Het is ook belangrijk om op te passen voor de hype. Meegaan op de bandwagon wordt dit ook wel genoemd. Je hebt een idee in een extreem populaire branche. Er zijn al zoveel spelers, waarom zou je daar nog echt een verschil kunnen maken? Het is beter om iets nieuws te beginnen, waar nog niet uit alle hoeken mensen op springen.